high-key en low-key
18 juli 2021
Je hebt er ongetwijfeld al van gehoord. Maar wat betekenen 'high key' en 'low key' eigenlijk en hoe komt zo'n beeld tot stand? Ik ga het je in het kort vertellen.
Algemeen
Door gebruik te maken van 'high key' en ook bij 'low key' geef je aan het beeld in belangrijke mate een bepaalde sfeer mee. Die sfeer verkrijg je door bij de belichting de nadruk te leggen de lichte en heldere tinten bij 'high key', bij 'low key' op de zwarte en donkere tinten. Beiden zullen in eerste instantie kleur bevatten, maar neigen ook wel naar zwart-wit beelden. Een tip: bewerk je beeld zowel in kleur als zwart-wit en beoordeel wat het beste bevalt.
Je camera, die bij belichting vertaalt naar 18% grijs, zal dat soort van belichting, overwegend helder of overwegend donker, nooit automatisch uitkiezen. Daarom stel je bij 'high key' en 'low key' sluitertijd, diafragma en ISO-waarde handmatig (M-stand) in om het gewenste effect te verkrijgen.
High key
Een beeld in 'high key' oogt fris en helder. Het bestaat uit lichte tinten zonder donkere en zwarte delen, hooguit grijstinten. Het uitermate geschikt voor beelden die een vriendelijk / gemoedelijk karakter uitstralen. Er is dus veel wit en lichtgrijs in het beeld aanwezig, maar er is zeker geen overbelichting. Controleer dat tijdens het fotograferen. Het histogram bevat zeer weinig zwart en minder middentonen dan hooglichten. Maar hooglichten blijven binnen het histogram, dus ook in hooglichten moet er nog beeldinformatie zitten.
Een high key beeld maken is niet eenvoudig, zeker als je de lichtomstandigheden niet zelf in de hand hebt. Het beste is zacht licht of zoek meer de schaduw op. In een studio omgeving is het maken van een 'high key' beeld makkelijker.
Low key
'Low key' is de tegenpool van 'high key'. Deze beelden zijn duister en donker, omdat er weinig contrast aanwezig is, is 'low key' toch subtiel en zacht. Zoals je bij 'high key' oplet dat er geen overbelichting optreedt, bestaat bij 'low key' het gevaar voor onderbelichting. Dus ook in de donkerste gedeelten van het beeld moeten er nog details aanwezig zijn. Je zult echter merken dat bij een afdruk donkere partijen dikwijls onderbelicht lijken. Hierbij is "lijken" belangrijk, omdat je bij 'low key' juist op zoek gaat naar dat onderbelicht lijken, bij 'high key' dus naar het tegengestelde. Het is zaak een goede balans te vinden tussen esthetiek en techniek.
Vind je dit artikel waardevol of heb je vragen of andere ervaringen? Je kan het mij laten weten door een reactie te plaatsen. Je email-adres is verplicht, maar het wordt niet getoond op de website.
plaats een reactie
Dit artikel breng ik onder in de subgroep "Fototechnieken". Meer over fototechnieken
of
Terug naar het artikelen-overzicht